Warto wiedzieć, jakie są powinności przedsiębiorcy, który przyjmuje pracownika do
pracy. Obowiązki pracodawcy wiążą się bowiem z ochroną praw pracowniczych. W
razie ewentualnych nieporozumień można dochodzić swoich roszczeń.
Obowiązki pracodawcy - związane z przyjęciem nowego pracownika - wynikają z kilku aktów prawnych, tzn. z:
1. Dopełnienie wstępnych formalności
Zanim dojdzie do podpisania umowy, pracodawca powinien zgromadzić dokumenty i
informacje dotyczące kandydata. Chodzi m.in. o aplikację, kwestionariusz osobowy,
świadectwa pracy oraz dyplomy i certyfikaty potwierdzające kwalifikacje zawodowe.
2. Przygotowanie umowy i udzielenie pracownikowi niezbędnych informacji
Treść umowy o pracę wynika z przepisów kodeksu pracy (dział II). W dokumencie powinny znaleźć się:
Zatrudniający powinien poinformować podwładnego o porze nocnej, terminie wypłaty
wynagrodzenia oraz o przyjętym w zakładzie sposobie ewidencjonowania czasu pracy.
Pracodawca zatrudniający więcej niż 20 pracowników musi sporządzić regulamin pracy.
3. Wydanie skierowania na badania pracownicze
Nie można dopuścić do wykonywania obowiązków pracownika, który nie posiada aktualnego
orzeczenia lekarskiego. Zatrudniający musi wydać skierowanie na badania wstępne dla
pracownika.
4. Organizacja szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Jednym z ważniejszych obowiązków zatrudniającego jest zapewnienie podwładnym
bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz zaznajomienie ich z normami BHP.
Dlatego też pracodawca musi organizować szkolenia.
5. Założenie akt osobowych
Akta osobowe składają się z trzech rodzajów dokumentów:
6. Prowadzenie ewidencji czasu pracy
Zatrudniający ma obowiązek prowadzić ewidencję czasu pracy każdego pracownika.
Zapisywanie liczby przepracowanych godzin umożliwia prawidłowe określenie wysokości
wynagrodzenia.
7. Zgłoszenie pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń
Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę podlega obowiązkowo wszystkim
ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu. W przypadku
zleceniobiorców ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne.
Źródło: https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/7-obowiazkow-pracodawcy-przy-zatrudnianiu-pracownika/
Płatności gotówkowe
Zgodnie z art 22p ust 1 i 2 ustawy o PIT, przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność
gospodarczą nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatku w tej części, w jakiej
kwota transakcji przekraczająca 15 tys. zł nie nastąpiła za pośrednictwem rachunku bankowego.
Ograniczenie to dotyczy transakcji między przedsiębiorcami tzw. B2B. A zatem:
Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wydatki-powyzej-15-tys-zl-oplacone-gotowka-w-kosztach
,,Biała lista” podatników VAT
1 września 2019 roku zaczął działać wykaz informacji o podatnikach VAT, który ma pomóc firmom skutecznie i szybko weryfikować kontrahentów. Biała lista umożliwia:
Od 1 stycznia 2020 roku, jeśli zapłacisz swojemu partnerowi biznesowemu kwotę powyżej
15 tys. zł na inny rachunek, niż podany w wykazie:
Będziesz mógł uwolnić się od tych sankcji, jeśli najpóźniej w ciągu 14 dni od zrobienia
przelewu na niewłaściwy numer rachunku bankowego poinformujesz o tym naczelnika
urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, który dokonał zapłaty należności na druku
ZAW-NR. Zgłoś nam taką płatność a specjaliści z BRKING złożą odpowiednie
zawiadomienie w Twoim imieniu.
Źródło: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00226
Split payment (MPP)
Mechanizm podzielonej płatności (MPP), czyli split payment, polega na tym, że płatność za
towar lub usługę, zrealizowana przez nabywcę specjalnym przelewem – tak zwanym
komunikatem przelewu, nie trafia w całości na rachunek odbiorcy, ale zostaje rozdzielona na
kwotę netto i podatek VAT. Kwota netto trafia na rachunek sprzedawcy, a kwota podatku
VAT - na jego rachunek VAT.
Mechanizm podzielonej płatności mogą stosować wyłącznie podatnicy VAT, którzy opłacają
transakcje przelewem w PLN. W zależności od wartości transakcji i rodzaju towarów lub
usług, których ta transakcja dotyczy, split payment może mieć charakter dobrowolny albo
obowiązkowy.
Mechanizmu podzielonej płatności nie możesz stosować, jeśli:
Dobrowolny split payment
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, podatnikiem VAT i kupujesz towary od innego przedsiębiorcy
(jesteś nabywcą), płacąc za fakturę możesz podjąć decyzję o dobrowolnym zastosowaniu
podzielonej płatności. W takim przypadku wybierasz komunikat przelewu, a bank rozdziela
twoją płatność na dwa różne rachunki twojego dostawcy: rachunek rozliczeniowy i rachunek
VAT.
Decyzję o podziale płatności podejmuje nabywca, a sprzedawca może zastrzec, że nie chce
stosować MPP, tylko wtedy kiedy transakcja nie jest objęta obowiązkowym MPP. W
przypadku transakcji, które muszą być objęte MPP, takiej swobody nie ma żadna ze stron.
Obowiązkowy split payment
Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności mają podatnicy VAT, którzy:
Towary lub usługi „wrażliwe” objęte obowiązkowym MPP to m.in. o dostawa płyt, arkuszy, folii i pasów z tworzyw sztucznych, wszelkiego rodzaju wyrobów ze stali, srebra, złota, aluminium, miedzi, elektronicznych układów scalonych, komputerów, dysków twardych, telefonów, telewizorów, aparatów fotograficznych i kamer cyfrowych, części do silników spalinowych, różnego rodzaju odpadów i surowców wtórnych, paliw, a także usługi budowlane i sprzedaż detaliczna części samochodowych.
Musisz stosować MPP, jeśli choćby jedna pozycja na fakturze, której całkowita wartość brutto przekracza 15 tys. zł, dotyczy towarów lub usług wrażliwych. W takim wypadku obowiązkowa podzielona płatność dotyczy wyłącznie kwoty należności z tytułu nabycia towarów lub usług wrażliwych. Pozostałą część należności możesz uregulować z zastosowaniem MPP lub bez dzielenia płatności.
Na zasadzie wyjątku od powyższej reguły, MPP nie jest stosowany:
Źródło:Źródło: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00227